Kannanotto: Suomen Sisu Rotuaarilla – Eikö Liikekeskuksella ole minkäänlaista historian tajua ja periaatteita?

KANNANOTTO 28.2.2017

Vapaasti julkaistavissa

Äärioikeistolainen Suomen Sisu järjestää katutapahtuman Rotuaarin aukiolla 28.2. kello 17. Oulun Liikekeskus on myöntänyt luvan käyttää Oulun keskustaa äärinationalistisen ja fasistisen propagandan levittämiseen. Eikö Liikekeskuksella ole minkäänlaista historian tajua ja periaatteita?

Nykyaikana on ensiarvoisen tärkeää, ettei natsistisia, fasistisia ja rasistisia järjestöjä normalisoida ja tehdä niitä hyväksyttävämmäksi sallimalla niille yleisten, julkisten tilojen, ”tasa-arvoinen käyttö”. Historian kauheuksien ei saa antaa toistua. Niiden estäminen on meidän kaikkien tehtävä. Natsit ja fasistit kuuluvat museoon!

Odotamme Oulun Liikekeskukselta ja katualueen omistajalta Oulun kaupungilta selitystä menettelylle. Pidämme välttämättömänä, että sekä kaupunki että liikekeskus tulevat miettimään jatkossa tarkemmin, mille tahoille tiloja vuokrataan. Vihaa ja väkivaltaa lietsovilla järjestöillä ei tule olla ”tasavertaisia” mahdollisuuksia julkisen tilan käyttöön. Moninaisen ja monikulttuurisen Oulun kaikkien asukkaiden ja vierailijoiden tulee tuntea olonsa turvalliseksi ja kotoisaksi ilman henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa.

Antirasismi Oulu

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s